متن سخنرانی امیر موسوی؛ فرماندهی محترم کل ارتش

سلام علیکم و رحمة الله
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله رب العالمین
میلاد با سعادت امام عسگری را خدمت همه شما حضار محترم تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. همچنین روز پژوهش را به همه شما عزیزان که عموماً از جامعه پژوهشگران هستید تبریک عرض می کنم. (ما هم تا این چند وقت پیش از جامعه پژوهشگران بودیم که محروم شدیم.) ان شاء­الله که همه شما در این راه موفق و پیروز و سربلند باشید. قبل از هر چیز به سهم خودم تشکر می­کنم از اهتمامی که به این موضوع تبین اندیشه­های دفاعی حضرت آقا فرموده­اید. چون حقیقتاً در مسائل این چنینی تدابیر و نظریات حضرت آقا یک مجموعه کاملی است که تا سال های سال می­تواند چراغ راه حرکت در این موضوعات باشد، برای خود من همیشه این دوران پر برکت رهبری حضرت آقا در این زمینه­ها، دوران امام باقر (علیه­السلام) دوران امام صادق (علیه­السلام) رو تداعی می­کند. که این دوران پر برکت یک فرصت بی­نظیر بود برای اینکه معظم­له بتواند نظریه اسلام را در حوزه­های گوناگون از جمله حوزه جنگ و دفاع، برای امروز و فردا و برای آینده در غالب سخنرانی­ها، تدابیر، فرامین و مصوبات بیان کنند.
این یک نعمت بزرگی است که نصیب ما شده است. کار بسیار مهمی هم بود، این کاری که یک بخشی را شما، یک بخش مهمی را شما بر عهده گرفتید، و تا اینجا پیش بردید که این موارد در یک چار چوبی تبیین شده که از حدود (بنظرم می رسد) ده سال پیش به یک سبکی این کار با کمک موثر برادر بزرگوارمان سردار سه دهی در دانشگاه افسری امام علی شروع شد. این تبیین اندیشه­ها شروع شد به تدریس در مقاطع مختلف، کار بسیار ارزشمندی بود. توی مرکز مطالعات راهبردی ارتش بعنوان مهم ترین پروژه تبیین نظریه دفاعی دریافت کردند و کار بسیار ارزشمندی انجام شده، توی جاهای دیگر خیلی کارهای خوبی انجام شد، از جمله همین کاری که در وزارت دفاع از سال 90 با یک روش خوبی شروع شده و تا اینجا پیش رفته و محصولات بسیار خوبی داشته و به اهداف بسیار مهمی دست پیدا کرده. بنابراین من لازم می­دانم که به سهم خودم تشکر و قدرانی کنم از همه شما عزیزان و بزرگواران و از خداوند بزرگ بخواهم که همه ما را قدردان این نعمت قرار بدهد در قلب ما و در گفتار ما و در عمل ما، ان شاءالله.
حالا در این فرصتی که به من داده شده، من سعی می­کنم کوتاه به دو نکته اشاره کنم و زیاد مصدع نشوم اگر چه برای بعضی از حضار محترم این حرف­هایی که من الان می­زنم  تکراریست. اما بنظرم از باب گفتمان سازی مهم باشد، تکرار آن عیبی ندارد شاید مفید هم باشد.
نکته­ی اولی که می­خواهم عرض کنم برجستگی­های نظریه­ی دفاعی حضرت آقا نسبت به سایر نظریه­هاست (به سبب خواستگاه این نظریه­ها) و نکته دوم عناصر برجسته­ی شاکله­ی نظریه­ی دفاعیست. اما در باب نکته­ی اول، اولاً این تدابیر برآمده از آموزه­های دینی، قرآنی و کلام معصومین (صلوات­الله وسلام علیهم اجمعین) است. یعنی با واسطه کلام خداوند بزرگ هست که عالم مطلق است. و آنچه ضمیر انسان است فرو فرستاده. بسیاری از صاحبان نظریه­های دفاعی همانطور که همه شما مطالعه کردید از این امتیاز بهره­مند نیستند. ثانیاً این نظریه بر مبنای تجربیات کم نظیر و شاید بی­نظیر و گران قدری صادر شده. دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب و دوران پر درس دفاع مقدس، درگیری­های داخلی که ما از اول انقلاب تا امروز در کشور داشتیم، درگیری­های امنیتی، دوران پیچیده و پرفراز و نشیب و در عین حال موفقیت آمیز بازدارندگی و چالش­های بسیار مهم مقاومت، تجربیات کم نظریست که حضرت آقا در مواضع گوناگون در آن حضور داشتند و بر آن اشراف داشتند و دارند. حداقل من در مطالعاتی که تا الان داشتم، سایر صاحبان نظریه­های دفاعی را دارای این چنین موقعیتی ندیدم. این موقعیتی را که حضرت آقا در آن قرار داشت.
ثالثاً احاطه و اشراف و علم به موضوع؛ اگر چه ما معتقدیم آن مطلبی را که در ابتدای صحبتم عرض کردم، بالاترین درجه علم است. اما منظورم در اینجا همین علم و دانش اصطلاحی که ما معمولاً در غالب مکتوبات و مباحث دانشگاهی معمولا مطرح می­باشد و به آن می‌پردازیم. همه ما می­دانیم که میزان و نوع مطالعه و توجه حضرت آقا به موضوعات به خودی خود یک الگوی رفتاریست برای همه ما، من خودم که تقریباً از فرماندهی تیپ از هدایت ایشان بهره­مند بودم. در موارد بسیار زیادی از احاطه معظم­له روی موضوعاتی که تخصص ماست، موضوعاتی که تخصص رشته نظامی و دفاعیست واقعاً متعجب شدم.(توی بعضی جلساتی که فرصت­های بیشتری هست و جمع­ها کوچکتری هستند من معمولاً یه تعدادی از این خاطرات این چنینی را به تناسب آن جمع، معمولاً بیان می­کنم که واقعاً گاهی متعجب می شدیم از این احاطه).
خوب همه می­دانند دیگه ایشان تاریخ را که خیلی خوب می­دانند، به جغرافیا، به ژئوپلتیک، به استراتژیک علوم و دانش مرتبط با حوزه دفاعی خیلی خوب احاطه دارند و نظراتشان در هر سه سطح تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی به وفور ابلاغ و ثبت شده است. بعضی دستورات زمانی که از طبقه بندی خارج می­شوند و برای طبقات مختلف نظامی، اینها بیان شوند، حتماً اونها تعجب می­کنند که چطور امکان دارد یک کسی در این سطح بتواند مطالبی را متناسب با سطوح مختلف نظامی و برجسته­تر و قوی­تر از دیگران بیان کنند، که حالا عرض می­کنم باز (خیلی جای باز کردن اینها توی این مجلس و خدمت کوتاه وجود ندارد). این بیانات و تدابیر، قابلیت استخراج ارکان جهت ساز را همه دارند. از داخل آنها شما دکترین­ها، راهبردها، سیاست­ها و اهداف راهبردی را می توانید استخراج کنید.
مورد بعدی در نظریه دفاعی حضرت آقا توجه به هدف خلقت انسان است. خیلی­ها نظریه­های دفاعی خوبی را دادند و بیان کردند. نظریات خوبی دارند، نظریات قابل استفاده­ای هم هست اما اینکه هدف خلقت در نظریه­ها مورد ملاحظه قرار گرفته باشد، این را ما خیلی کم می بینیم این قدر نمی­بینیم.
در نظریه­ی دفاعی حضرت آقا از اخلاق بعنوان یکی از لوازم قدرت و اقتدار نامبرده شده در کنار سایر لوازم قدرت و این نگاه در سایر نظریه­ها به ندرت دیده می­شود.
این خوب نکته­ی اول از باب و از منظر خواستگاه نظریه دفاعی حضرت آقا، اما نکته­ی دوم که عناصر شاکله­ی نظریه­ی دفاعی حضرت آقا هست. توی تدابیر حضرت آقا و در نظریه، چند عنصر خیلی برجسته هست، می­توانیم بگیم که اینها شاکله نظریه­ی دفاعی حضرت آقا را تشکیل می­دهند.

  • معنویت محوری
  • مقاومت
  • هوشیاری راهبردی
  • خود اتکایی و خود کفایی نظامی

چهار رکن نظریه دفاعی حضرت آقاست. در خود رکن اول که معنویت محوری باشد، اعتماد به وعده­های خداوند و باور به پیروزی جبهه مدافع حق در مقابل مهاجم کاملاً ممتاز دیده می­شود. در مقاومت هم نه فقط به معنای دفاع ایست بلکه به معنای ایستادگی فعال و کنشی و شاید فراکنشی در موضوع حق و حرکت به جلو برجسته دیده می­شود. شاید بعضی‌ها برداشتشان از مقاومت همان دفاع ایستا در مقابل مهاجم باشد. در حالی  وقتی به کل تدابیر نگاه می­کنیم، می بینیم که نه، موضوع، موضوع ایستادگی فعال و کنشی و حرکت به جلوست و نوعی دفاع تهاجمی در آن دیده می­شود، که توی برخی از مطالبی هم که اینها ارائه کردند اشاراتی را من دیدم که اینجا هست.
هوشیاری راهبردی را در تدابیر حضرت آقا در این سال ها بارها دریافت کردیم و به میزان توجهی که به آن داشتیم موفق بودیم. در رکن چهارم هم یعنی خود اتکایی، باور توانایی­ها و خلاقیت و ابتکار و اختراع بر مبنای قوانین کشف نشده­ی طبیعت پر رنگ­تر دیده می­شود. جمع­بندی همه این حرف­هایی را که زدم این است که، نظریه دفاعی حضرت آقا از خواستگاهی محکم مبتنی بر دین، علم و تجربه برآمده و بر چهار رکن معنویت محوری، مقاومت، هوشیاری راهبردی و خوداتکایی و خودکفایی نظامی استوار و از جامعیت لازم و کافی برخوردار است.
با این امید که خداوند ما را قدردان این نعمت بزرگ قرار دهد و با تشکر مجدد از این اقدام بسیار شایسته و فرصتی هم که در اختیار من قرار گرفت، همه شما را به خداوند بزرگ می­سپارم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

دسته بندی: 
گزارش

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

کد امنیتی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.